La Fundació Laboral de la Construcció va formar l’any passat a Catalunya prop de 10.000 professionals del sector, un 35,7% més que el 2020

L'entitat paritària va impartir prop de 300.000 hores de formació (+32,62%) i més de 1.200 cursos (+40,47%)

Sota el títol 'Ets el que construeixes', la Fundació Laboral de la Construcció ha presentat la Memòria d'activitats corresponent a l'any 2021, que, com l'any anterior, només estarà disponible en format digital, a través de l'url: https: //memòria2021.fundacionlaboral.org/

“Al llarg de l'any 2021, des de la Fundació Laboral de la Construcció seguim apostant per la transformació del sector a través dels nostres quatre eixos estratègics: la formació, la seguretat i la salut, l'ocupació i la digitalització. Tot plegat amb l'objectiu d'impulsar una activitat cada dia més innovadora i sostenible. Treballem en estreta col·laboració amb les empreses i les persones que conformen el sector perquè la construcció segueixi sent un dels motors econòmics del país i una font d'ocupació per a joves i dones.”, arrenca el primer capítol de la Memòria anual de l'entitat paritària, formada per la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), CCOO de l'Hàbitat, i la Federació d'Indústria, Construcció i Agro d'UGT (UGT FICA).

Balanç de formació

Les xifres del 2021 tornen a superar les d'anys anteriors. La Fundació Laboral de la Construcció va formar l’any passat a Catalunya un total de 9.973 treballadors/es de la construcció, un 35,72 % més que el 2020 ; va impartir 299.612 hores de formació, un 32,62% més que l'any anterior, i va desenvolupar 1.260 cursos, un 40,47 % més que el 2020. Per Comunitat Autònoma, Catalunya va ser la regió que més alumnes va formar de tota Espanya, després de Andalusia. A nivell nacional, l'entitat paritària va impartir formació a 88.066 treballadors/es de la construcció, un 22,6 % més que l'any anterior, a través de 4.253.525 hores de formació (un 28,12 % més) i de 10.880 cursos (un 30,5 % més).

Pel que fa als cursos més demandats, el 64,4 % dels alumnes i les alumnes (6.423 treballadors/es) va triar formació relacionada amb la prevenció de riscos laborals (PRL), davant d'un 33,37 % (3.328 alumnes) que va optar per una especialització en Oficis i professions del sector, i un 2,23 % (222 treballadors/es) que va triar matèries transversals de Gestió (ofimàtica, idiomes…). Pel que fa a la modalitat formativa, un 90,58% dels alumnes es va decantar per formació presencial (9.034).

Èxit de la formació gratuïta online

Menció a part mereixen els cursos online gratuïts, de curta durada, sobre diverses matèries relacionades amb la innovació i les bones pràctiques al sector. Des que, el 2016, la Fundació Laboral de la Construcció posés a disposició dels i les professionals i empreses del sector aquestes accions, ja són prop de 60 els cursos oferts i més de 97.000 les inscripcions realitzades; 26.087, el 2021.

El perfil de l'alumne/a

El perfil del treballador/a que es va formar a la Fundació el 2021 és molt semblant al d'anys anteriors. Es tracta d'un home (88,3%), entre 36 i 45 anys (30,7%). Tot i això, va continuar creixent el nombre d'alumnes ocupats/des que es van formar amb l'entitat paritària (57,7 % del total), superant el nombre de treballadors/res en situació d'atur, representant el 42,3 % del total . Així mateix, el percentatge d'alumnes estrangers/res es va situar en un 45,8% del total.

Foment de la Prevenció a través de visites a obres i noves eines

L'any 2021, la Fundació Laboral va dur a terme 20.987 visites a peu d'obra, amb l'objectiu d'assessorar en matèria preventiva treballadors i empreses. D'aquestes, un total de 14.580 (un 69,4%) van ser realitzades a través de l' Organisme Paritari per a la Prevenció a la Construcció (OPPC). Així mateix, l'OPPC va organitzar l'any passat 56 jornades, a diferents punts del territori nacional, a les quals van assistir més de 792 persones, amb l’objectiu d’informar i apropar les novetats en matèria de prevenció de riscos laborals.

Pel que fa al portal de referència en seguretat i salut de la construcció, Línia Prevenció, va renovar completament la seva imatge el 2021, ampliant tots els seus continguts i recursos per oferir de forma gratuïta a professionals i empreses documents informatius, fulletons, cartells, etc. Aquest portal, amb prop de 130.000 visites web (un 12,8% més que l'any anterior), compta amb més de quinze anys a l'esquena. El 2021, el seu servei gratuït d'assessorament en PRL va aconseguir atendre 10.700 consultes telefòniques, un 22% més que el 2020.

Més de 28.000 persones van rebre orientació laboral el 2021

Des de ja fa uns quants anys, l'àrea d'Ocupació de l'entitat paritària ha cobrat un protagonisme especial, fomentant la millora de l'ocupabilitat i donant suport a l'ocupació de qualitat. Així, es troba Construyendoempleo.com, el portal de referència per a la recerca d'oportunitats laborals a la construcció: una web que va publicar 6.154 vacants va registrar 3.978 candidats i va assolir les 902 empreses inscrites.

L'entitat paritària també disposa de serveis d'orientació laboral que duu a terme com a Agència de Col·locació a 32 Centres de Formació repartits per tota Espanya. El 2021 es van atendre gairebé 11.000 persones (526 a Catalunya), de les quals 217 van trobar feina (61 en el cas de Catalunya). Així mateix, desenvolupa programes integrals d'ocupació juntament amb diferents administracions públiques gràcies als quals s'ha arribat a atendre, el darrer any, més de 28.000 persones.

Innovació i projecció internacional

Així mateix, l'entitat paritària continua any rere any ampliant la seva trajectòria internacional i sumant noves iniciatives a l'àmbit de la formació i la prevenció, per a la transformació d'un sector més innovador, sostenible i digital.

Durant el 2021, la Fundació Laboral va participar en 20 projectes internacionals, liderant-ne 7, en el marc de sis programes europeus (Erasmus+, Horitzó 2020, AMIF , UIA , Interreg Poctefa , Easi Progress), juntament amb altres 93 institucions procedents de 19 països: Naturbuild (2022-2024), Blueprint (2019-2023), Green Growth (2020-2023), RCdiGREEN (2019-2022), Construeix 2020+ (2019-2021) i Health and Safety Blueprint (2018-2021).

Consulta la MEMÒRIA ANUAL 2021 “ETS EL QUE CONSTRUEIXES”, de la Fundació Laboral de la Construcció.

També pots veure el VÍDEO resum de la Memòria 2021.