L'afiliació al sector de la construcció va créixer al gener un 4,2% respecte al mateix mes de l'any anterior

Les dones afiliades a la construcció representen al gener un 11,2% del total de treballadors a la Construcció

El nombre d'afiliats mitjans del sector de la construcció arriba el primer mes d'aquest any a les 1.342.158 persones treballadores, fet que suposa un creixement del 4,2% respecte al gener de l'any passat (54.296 afiliats més), segons les dades publicades per l'Observatori Industrial de la Construcció, basades en les xifres del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions. A la variació mensual, es registra un lleu descens del -0,4%.

Al Règim General es van comptabilitzar 941.435 persones afiliades, 50.872 treballadors/es més que fa un any, cosa que representa un increment del 5,7%, si bé en la comparativa anual es va produir un descens del -0,3%. Per activitat econòmica, Enginyeria Civil registra l'ascens més gran respecte a l'any passat, amb un 7,9% més, seguit de Construcció Especialitzada i Construcció d'Edificis (totes dues amb un augment del 5,6%).

El Règim d'Autònoms, amb 400.722 persones afiliades, presenta una variació anual positiva del 0,9%, però negativa en comparació de la dada del mes anterior (-0,6%). Tenint en compte l’activitat, destaca l’augment de la Construcció d’edificis (2,2%) i el de les Activitats de Construcció Especialitzada (0,3%). Els afiliats a Enginyeria Civil es redueixen un 4,4% respecte a gener 2022.

Segons l'anàlisi recollit per l'Observatori Industrial de la Construcció, per sexe, les dones afiliades a la construcció representen al gener l'11,2% del total de persones afiliades a Construcció; la variació interanual suposa una pujada del 5,6%. Així mateix, experimenten increments per sobre dels registrats per al total als dos règims. Destaca el pes percentual de les dones afiliades a empreses de la Construcció d'Edificis, suposant un 13,3% del total de treballadors.

Construcció: major descens d'aturats

Segons les dades del Ministeri de Treball i Economia Social , l'atur registrat el gener de 2023 al sector de la Construcció va assolir les 224.006 persones, cosa que representa el descens més gran d'aturats per sectors, concretament 3.111 persones menys (-1,37% ) respecte al mes anterior. No varia gaire a Indústria, amb 408 desocupats més (0,17%), i augmenta a Serveis, en 70.759 persones (3,51%), i a Agricultura, amb 1.457 (1,29%). L'atur femení baixa en més de 101.000 dones respecte a fa un any i és el mes amb menys aturades des de l'any 2009.

L'estadística destaca l'elevat percentatge de contractes indefinits del sector de la Construcció sobre el total del gener fins al 76%, seguit per Agricultura amb un 50%, Serveis amb un 42% i Indústria amb el 30%.

Des d'UGT s'alerta que "encara persisteixen problemes" que cal tractar, “com l'atur de llarga durada, per això cal reformar les Polítiques Actives d'Ocupació perquè realment millorin les oportunitats de trobar una feina de totes les persones que fa més d'un any que estan en situació d'atur. Per això, és necessari que la nova Llei d'Ocupació proveeixi els Serveis Públics d'Ocupació dels mitjans i els recursos necessaris per desenvolupar la seva tasca de manera efectiva”.

Per part seva, des de CCOO de l'Hàbitat es recalca el “gran impacte que l'estacionalitat segueix mantenint al nostre mercat laboral”. "Vam acabar el primer mes de l'any amb una pujada de l'atur registrat i un descens de l'afiliació a causa de la finalització de la campanya nadalenca", conclou.