La Fundació Laboral de la Construcció va formar a Catalunya durant el 2022 més de 1.400 dones, un 11,20% més que l'any anterior

Les dones representen un 11% del total d'afiliats en construcció, el major pes percentual de treballadores al sector des del 2016.

Segons l'últim informe de “Dones al sector construcció 2022”, les dones del sector són les que més percentatge de contractes indefinits tenen respecte a altres sectors

Les dones afiliades a la Seguretat Social al sector de la construcció van arribar a la xifra de 147.337 treballadores al 2022, fet que suposa 7.711 dones professionals més que l’any anterior (+5,5%), cosa que representa un 11,1% del total de persones treballadores al sector, “el major pes percentual de dones treballadores en construcció des del 2016”.

Així es desprèn del darrer informe Dones al Sector de la Construcció 2022, donat a conèixer per l'Observatori Industrial de la Construcció, de la Fundació Laboral de la Construcció, que cada any dona a conèixer la situació i perfil de les dones treballadores al sector.

El creixement de l'ocupació a la construcció durant l'any passat va ser del 3,5% en comparació al 2021. En el cas de les dones l'increment va assolir un 5,5%, fet que suposa una variació positiva més accentuada que la dels homes del sector (3,3%). Aquest increment és fins i tot més alt que el registrat per les dones treballadores en el conjunt de sectors (5,1%), segons informa l'Observatori Industrial de la Construcció amb dades del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions.

Situació i contractes

Per situació professional, tenint en compte la mitjana anual, el 2022 un 73,3% de les treballadores al sector estaven inscrites al Règim General (107.950 dones) davant d'un 26,7% d'Autònomes (39.387). En comparació amb la resta dels sectors, el percentatge de dones autònomes que treballa en la construcció és gairebé el doble, davant del 13,8%.

“El percentatge de dones que tenen contractes indefinits és més gran en el sector de la construcció, 21 punts percentuals més alt, que el que es dona a tots els sectors. Les treballadores que tenen un contracte temporal a la Construcció només suposen una de cada deu, mentre que a la resta dels sectors, el percentatge de dones amb contractes temporals arriba al 22%”, recalca l'estudi.

Les dones afiliades en construcció tenen en la seva majoria jornades a temps complet (74,3%).

Segons l'informe “Dones al Sector de la Construcció 2022”, l'afiliació de les dones a la construcció està concentrada principalment en dues activitats: 'Activitats de Construcció Especialitzada', que agrupa la meitat de les afiliades (51,2%), i 'Construcció d'Edificis' (44,7%).

Perfil de la professional del sector

L'estudi, que aquest any incorpora no només dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA) de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) sinó d'afiliació del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, detalla el perfil de la dona que forma part del sector; l'any 2022, la professional ocupada en construcció correspon a una dona amb una edat mitjana de 43 anys, majoritàriament amb estudis superiors (62,3%) i de nacionalitat espanyola (85,7%), segons dades de l'EPA.

Destaca, a més, la concentració de dones del sector al tram d'edat de 30 a 54 anys (78%).

Pel que fa a l'ocupació, d'acord amb les dades de l'EPA, les 10 ocupacions amb més percentatge de dones l' any 2022 es corresponen amb ocupacions de perfil administratiu i aquelles altres que requereixen estudis superiors.

Conclusions i mires al futur

“La construcció és un sector fortament masculinitzat que, no obstant, ha pres consciència d’aquesta situació i es dirigeix fermament a convertir-se en un sector integrador i inclusiu”, finalitza l'informe, que emfatitza “la dificultat d'incorporar dones en feines a peu d'obra”, i demana “la implicació d' Administracions, interlocutors socials, empreses, treballadors /es i societat ” .

“La indústria de la construcció brinda a les dones l'oportunitat d'accedir a un lloc de treball amb condicions laborals millors que en altres treballs tradicionalment exercits per dones. La contractació indefinida a temps complet i totes les condicions que possibilita el Conveni General del Sector de la Construcció (en matèria de prevenció de riscos laborals, salaris per sobre del SIM, un proper pla de pensions sectorial, etc.) són raons més que suficients per fer una crida a les administracions que amb voluntat política puguin vertebrar incentius i bonificacions a les pimes del sector per a la contractació de dones”, conclou l'estudi.

Augment de dones formades en construcció

La tendència d'augment de presència de dones al mercat laboral de la construcció també es va veure reflectida en la participació en els cursos impartits per la Fundació Laboral de la Construcció. L'any passat, va formar en l'àmbit estatal a 10.313 dones, un 18,8% més que l'any anterior, representant un 10,7% de les persones formades aquest any. A Catalunya va formar a 1.408 dones, un 11,20% més que l'any 2021.

La majoria dels cursos en què es van formar les alumnes de la Fundació Laboral al 2022 pertanyen, com en anys anteriors, a matèries relacionades amb la Seguretat i salut laboral.

Entre els cursos més demandats, es troben: Nivell bàsic de prevenció en construcció, PRL per a treballs de paleta o Formació inicial en prevenció de riscos laborals. Entre les accions formatives no emmarcades dins de la temàtica de prevenció de riscos laborals, destaquen les relacionades amb metodologia BIM (Building Information Modeling), on es van formar més de 400 alumnes (4,2%).

El perfil de l'alumna que es va formar l'any passat a l'entitat paritària és el d'una dona de 36 a 45 anys (27,3%), de nacionalitat espanyola (89,6%) i amb nivell d'estudis primaris, Graduat Escolar i Educació Secundària Obligatòria (28,5%), amb categoria professional de treballadora qualificada (33,9%). Pel que fa a la situació laboral de les alumnes formades, el 71,1% estava treballant. La majoria es van decantar per cursos en la modalitat presencial (80,5%). Les comunitats Autònomes on més alumnes es van formar respecte al total de treballadors formats van ser: Canàries - concretament Las Palmas, amb un 29,96%-, Catalunya (14,1%) i Comunitat de Madrid (10,1%).

Descarrega l’informe “Dones al Sector Construcció 2022”