El sector de la construcció a Catalunya consolida el seu paper impulsor el 2021 tant en ocupació com en creació d'empreses

Cada any, l'Observatori Industrial de la Construcció publica el Butlletí anual d'estadístiques del sector de la construcció a Catalunya que fa repàs a les xifres del sector, on destaquen un augment del 3,4 % en el nombre d'afiliats/des, una pujada del nombre de contractes del 8,4 %, un increment del 65,6 % a la licitació i del 53 % als visats

New Cataluña

L'Observatori Industrial de la Construcció acaba de publicar el Butlletí anual d'Estadístiques del sector a Catalunya, on es reflecteixen els principals indicadors sectorials corresponents al 2021, i la comparativa respecte als anys anteriors.

El nombre mitjà d'afiliats/afiliades a la Seguretat Social en construcció durant el 2021 va assolir els 212.440 treballadores/treballadors (142.781 en Règim General i 69.659 Autònoms), fet que suposa un increment del 3,4 % respecte a l'any anterior i un 2,2% respecte al 2019, segons dades recollides del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions.

Pel que fa a les empreses de construcció inscrites a la Seguretat Social a Catalunya, el 2021 van augmentar un 2,9 % respecte al 2020 (arribant a les 23.609), i un 2,7 % respecte al 2019. Les xifres en reforcen el paper impulsor de l'economia, ja que suposen el 10,3% del total d'empreses de la comunitat autònoma. Per províncies, Barcelona és la que concentra el nombre més gran d'empreses del sector (amb 16.004), seguida de Girona (3.548), Tarragona (2.740) i Lleida (1.652).

Respecte al nivell de contractació, les empreses del sector van realitzar un total de 128.143 contractes de treball durant el 2021 a Catalunya, la qual cosa significa que el volum de contractació va créixer un 8,4% en comparació del 2020, i un 9,2 % menys que el 2019. Segons dades del Servei Públic d'Ocupació Estatal (Sepe), entre les ocupacions amb un nombre més gran de contractes el 2021, encapçala el rànquing l’ofici de Peó de la construcció d'edificis, amb 33.428 contractes (un 26,1 % sobre el total), seguit de l’ofici de paleta (22.799) i altres treballadores/treballadors de les obres estructurals de construcció no classificats sota altres epígrafs (8.270). Les que més han augmentat respecte al 2020 van ser els oficis de muntadors d'estructures metàl·liques (24,4%) i de peons de les indústries manufactureres (un 20,3%).

La licitació, hipoteques i visats

Analitzant les dades corresponents al volum de licitació d'Obra pública, aquesta va pujar a 3.349 milions d'euros, un 65,6 % més que l'any 2020, i un 24,7 % més que el 2019. Segons es recull de Seopan, per tipus de Administració, la Local, amb 1.771 milions d'euros, és la que més volum de licitació va registrar, un 85 % respecte al 2020, i un 68,4 % respecte al 2019. Per tipologia, l'Obra civil (1.922 milions) va augmentar un 76,6 % més que el 2020, i un 22,7 % respecte al 2019. Per províncies, Barcelona és la que encapçala la llista amb més volum de licitació, 2.408 milions d'euros el 2021. Per Comunitats Autònomes, Catalunya representa un 14,2 % del volum licitat a nivell nacional.

Pel que fa al nombre acumulat d'hipoteques sobre Habitatges al 2021 a Catalunya va pujar a 69.805, un 27,6% més que l'any anterior i un 18,9% més que el 2019. Pel que fa a hipoteques sobre Finques, la dada acumulada suposa un total de 87.961, un 22,4% més que el 2020 i un 17,2% amb l'any anterior.

Finalment, els visats autoritzats d'Obra nova per a ús residencial el 2021 van assolir les 14.886 unitats a Catalunya, un 53,1% més que el 2020, i un 7,9% respecte al 2019. Si tenim en compte els visats d'Ampliació (666), de Reforma (7.342), la xifra total de visats arriba als 22.894 (+26,6 % respecte al 2020 i +4,2 % en relació amb el 2019).

Consulta el Butlletí anual corresponent a Catalunya 2021 amb les principals Estadístiques del sector de la construcció, en comparació de 2019 i 2020, realitzat per l'Observatori Industrial de la Construcció, de la Fundació Laboral de la Construcció.

Subscribe free to our weekly newsletters .

For not receive the newsletter you can unsubscribe HERE